Recension: The Blind Side

Tänkte köra ett race och recensera alla de 10 filmerna som är oscarsnominerade i klassen "Bästa Film":

Nummer 10



The Blind Side.

Baserad på en bok, baserad på en sann historia.
Den handlar om en ung, svart kille, till synes utan framtid, som blir omhändertagen av blond, rik & kristen medelålderskvinna i form av Sandra Bullock.
Han är tystlåten och s.k. intelligensbefriad, men...
...ligger det något mer än så under ytan?

Sandra Bullock blev nominerad till en Oscar för bästa kvinnliga huvudroll för filmen och hon är bra.
Mycket bra till och med.
Filmen då (som också blev oscarsnominerad)?

Jo, den inleder starkt och jag känner att det här kan bli riktigt finstämt och bra.
Vissa scener är starka, manuset flyter på rätt gött och jag är mer än nöjd.
Men efter halva filmen gått händer något...
...den går in i nån slags dimma a'la "sportfim/slapstick".
Fattar inte grejen.

Senare blir det också sliskigt nog för mig att vilja kräkas lite i min mun.
Det "smygs" också in mycket snack om gud och moralkakorna trycks långt ner i halsen.
Det b
lir helt enkelt lite för mycket "Sjunde Himlen" för mig.
Jävligt synd på en lovande start!

Filmen får:






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0