IMDB's 250, nummer 7: 12 ANGRY MEN

12 Angry Men (1957)
Regisserad av Sidney Lumet, med Henry Fonda i en av huvudrollerna.



Då har jag äntligen tagit tag i resan mot "de omöjliga 250" igen och började med en klassiker ifrån 1957, "12 Angry Men" (plats nummer 7).
En film jag hört talas om hur länge som helst, men då jag inte haft något större intresse för äldre filmer och hellre kollar igenom skit som "The Proposal" och "Saw MMVXII", så har jag aldrig sett den.

Men nu när jag har bestämt ytterligare än gång att försöka se "IMDB's 250 Best Movies Ever" kändes denna som en bra början.

Och jävlarns...

...sicket kap!
Filmen utspelar sig i ett och samma rum (borsett ifrån 3 minuter i rättssalen och 3 minuter på en toalett) där 12 jurymedlemmar ska bestämma sig för om en de ska sända en ung kille till "stolen" eller om han i själva verket är oskyldig för mordet på sin far.

11 mot 1, där börjar filmen. Henry Fonda är inte övertygad om att killen är oskyldig, men tycker ändå att det kanske finns "reasonable doubt" att hitta någonstans.
Och sakta men säkert får han fler och fler utav medlemmarna att ändra uppfattning...

Vi börjar med första scenen i juryns lilla, stekheta rum, den rullar i 7 minuter(!) utan klipp. Fattar ni hur långt 7 minuter är utan klipp?! Redan där fattade jag att det var något stort på gång.
Sen blev det bättre och bättre. Karaktärernas utveckling var något av det bästa jag sett. Alla fick rum att andas och utvecklas i sin egen takt. Så ini... bra.
Visst, det finns lite "plotholes" i själva utredningen, men utan att säga för mycket, så spelar det inte så stor roll när allt runtikring flyter på som smör i en sommarsol som vi alla längtar efter just nu.

Filmen får:





11 av 12 jurymedlemmar är döda på riktigt. shinfo (shitty info).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0