Recension: Gran Torino.

I rollerna: Clint Eastwood m.fl.
Regi: Clint Eastwood.

Clint Eastwood.
Clint.
Eastwood.
"Clintan".
"Dirty Harry."
"Den Gode, Den Onde, Den Fule."
"De Hänsynslösa".
"Mystic River".
Och nu, "Gran Torino".

Frågan är om det finns någon som matchar sina verk, både framför och bakom kameran som Clint Eastwood?
Jag tror inte det.
Den enda jag kan se som arvtagare till Mr. Eastwood är Sean Penn.
Men just nu regerar Clint.
Och efter att ha sett Gran Torino kan jag inte annat än att hylla mig själv för ovanstående påståenden.
För karln har tamigfan gjort det igen!

Clint Eastwood spelar här en vietnam-veteran som lever ensam med sin hund, efter att frugan precis trillat av pinn. Han är spydig, rasistiskt och ja, jävligt bitter.
Men heyhey, genom en knivig situation där ett "gangstah"-gäng har huvudrollen, trillar grannfamiljen, en hel hop "Hmong"-kineser in i den gnidne gamle rävens liv.
Och han mjuknar sakteliga till... Eller?

Det enda negativa jag har att säga om den här filmen är att de kanske kunde hittat lite bättre skådisar till att spela de två syskonen hos grannfamiljen, som Clint kommer närmast.
Ofta kändes inte dialogen trovärdig eller genuin. Och det irriterade mig lite.
Men Clint Eastwoods insats som den bittre veteranen höjer betyget.
Jag röstar på mer filmer framför kameran för Mr. Eastwood.
Och även om han sagt att detta är hans absolut sista film i den positionen känns det som han njuter så inihel**e av att skådespela, så bli inte förvånad om han gör "comeback" inom kort...

Filmen får:




(snubblande nära toppbetyg...)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0